Byta termostat Saab 9-5 Aero

Nu när det blivit lite kyligare ute har jag märkt att motorn håller lite för låg temperatur. Framförallt på landsväg runt 2000 varv höll den sig för kall, bättre i stad när fartvinden inte får samma effekt.

Hur som misstänker jag läckande termostat som släpper igenom kylarvattnet till kylaren, tanken är att den ska hålla sig stängd när motorn är kall så att den kan komma upp i temperatur. Vid angivet gradtal ska sedan termostaten öppna sig för att undvika överhettning. Att den läcker resulterar också i att motorn tar längre tid att bli varm, slits mer osv.

Här sitter termostaten på en 9-5.

20151213_100137.jpg

Under det tjocka röret som man ser på bilden. Följ kylarnslangen från kylaren så ser du var den går in i motorblocket. Det är termostathuset och under det sitter termostaten. Här syns kylarslangen (nedre pilen) och termostathuset (liten aluminiumfärg som skymtar mellan alla slangar, rör och andra mer eller mindre viktiga prylar).20151213_100142.jpg

Termostathuset sitter med två 13mm-skruvar. Sen sitter kylarslangen med en klämring och dessutom är det någon kabel som jordas mot huset med en 10mm-skruv.

Jag började med att ta loss kylarslangen. Man pressar ihop de två ändarna på klämringen så att man kan dra av den. Var väldigt smidigt med en polygrip om man har utrymme för det, annars kan man köra med tång med förmodligen blir det några extra svordomar. En person med billyft, sommarvärme och tålamod som  en sengångare kan välja att tappa ur lite kylarvätska underifrån. Jag hör inte till den kategorin utan jag ställer ett kärl under bilen och låter lite kylarvätska rinna ur när jag lossar kylarslangen, är inte jättemycket, kanske en halvliter eller så. Tänk däremot på att glykol är farligt för hundar samtidigt som det smakar gott så låt det inte ligga i attraktiva pölar, viss miljöaspekt kan man också nämna. Man kan sätta en latexhandske under kylarens påfyllningslock så att det blir lufttätt, då blir det svårare för glykolen att rinna ur.

Här syns termostatshuset slangfäste för kylarslangen (som jag tagit bort) och sedan klämringen ovanpå det. De två röda pilarna pekar mot där de två 13mm-skruvarna sitter. Jordskruven sitter mitt på termostathuset, svårt att missa.

 

20151213_102334.jpg

Som vanligt är det mupptrångt att komma åt skruvarna. Tror det kan vara lite mindre skräp i vägen om det inte är en 2,3L Aero. Jag märkte att 1/4-tumshylsa med universalknut och spärrskaft fungerade ganska så bra. Med förlängningsskaft blev det lite svårt att få kraften överförd rätt. Detta är den nedre skruven:

20151213_103519.jpg

Strax efter detta föll hylsan ner i motorrummets evighet och då det är en massa plastpaneler och annat skräp i vägen tog det ett tag att hitta den. Enligt stående är det som tar tid att hitta verktyg, tappa bort verktyg och så vidare. Inom kort ska jag bygga mig en verkstad.

Här är termostathuset borttaget. Termostaten sitter i motorblocket till vänster, hade dock redan pillat bort den när jag tog bilden.

20151213_105045.jpg

Här är den nya termostaten. 89 grader körde jag på. Mässingpluppen som man ser vid kanten på termostaten ska vara uppåt (luftningshål). Fjädersidan in mot motorn. Är det skräp där gummipackningen ska vara i motorblocket så gör rent det.

20151213_105117.jpg

Monterad, nu ska huset på, tre skruvar skruvas och kylarslangen monteras samt lite glykol fyllas på.

20151213_105229.jpgMonterat och klart. Tror det kan vara en bra grej att kolla så att man inte lyckats ha av några sladdar eller slangar när man pulat runt, speciellt på vintern med tjocka jackärmar kan man nog komma åt både det ena och andra utan att märka det.

20151213_110809.jpg

Så var det klart. Ska åka iväg i eftermiddag och se så att allt löst. Termostaten brukar gå loss på ca 80:-.

 

 

 

 

Byta termostat Saab 9-5 Aero

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s